Write a comment
ב-20 השנים האחרונות עלתה כמות האבחונים של הפרעות קשב וריכוז בערך פי 10, ויש הטוענים שאף יותר מכך. מה שהיה פעם עניין אנקדוטלי הפך לשיחת היום. הורים עם זיכרון קשה מבית הספר רוצים לחסוך לילד שלהם את הקש והחצץ שהם אכלו שם; או שרוצים שהילדים יצליחו בלימודיהם בכל מחיר, גם במחיר נטילת תרופה; או שמתקשים להתמודד, או מסרבים להתמודד, בצורה רצינית עם ילד מעט בעייתי. התוצאה – תרופות כמו ריטלין וקונצרטה, המיועדות לטפל בהפרעות קשב וריכוז, מחולקות ברוחב יד.

וכמו לתרופות רבות, גם לתרופות הנ"ל יש תופעות לוואי, והורים רבים מחפשים תחליפים כדי לעסור לילדיהם ובמקביל להיפטר מההשפעות הנלוות.

לתזונה חשיבות עליונה על מצב הגוף והנפש והיא יכולה לחולל פלאות במצבים של הפרעות קשב וריכוז. קו הטיפול הראשון צריך להיות נטול תרופות, ויש לדעת מה כדאי להמעיט באכילה ובמה מומלץ למלא את הצלחת, ולנסות שינוי תזונתי תחילה. כמובן שישנם ילדים אשר סובלים מבעיה ביולוגית ומצבם עלול להיות קשה ולכן השינוי התזונתי לא יורגש אצלם. אבל חשוב לנסות, לפי שדוחקים ברופא המשפחה לתת עוד מרשם.

קבלו רשימה של המאכלים החשודים בהגברת הסיכון להפרעות קשב וריכוז, ולצידם את המזון החליפי שייכנס במקומם.

להמעיט: סוכר וממתקים
יותר משהוא מזיק בפני עצמו, תזונה עתירת סוכר באה במקום תזונה נכונה ומונעת מהגוף את החומרים המזינים הנחוצים לו. במקום לאכול ירקות, ילדים טוחנים חטיפים ושטויות, והתגובה לכך עלולה בהחלט להתבטא בקשיי ריכוז.
אז מה במקום? פירות
הממתקים של הטבע. נכון, גם הם מכילים סוכר, אבל גם ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, הגורמים לפרוקטוז (סוכר הפירות) להתפרק לאט יותר ובאופן כללי לעבור טוב יותר בגוף. מומלץ להעדיף פירות בעלי ערך גליקמי נמוך יחסית, כמו תפוח, אגס, אפרסק, משמש ועוד. אבטיח וענבים, למרבה הצער, אינם מומלצים, לפחות לא בכמות גבוהה.

להמעיט: חלב ומוצריו
ברפואה הסינית, לחלב יש השפעה מחממת והוא גורם לחוסר יציבות ולאי שקט. יש הטוענים כי קיים קשר הדוק בין רגישות ללקטוז, סוכר החלב, לבין הפרעות קשב. המדע טרם סמך את ידיו על כך, אבל ברפואה הטבעית מאמינים שפחות חלב שווה יותר שקט וריכוז.
אז מה במקום? סויה, שקדים, אורז
לא חסרים תחליפי חלב איכותיים וטובים מסויה, שקדים, אורז ועוד. ילדים בדרך כלל אוהבים אותם, ולמרות מחירם המעט יקר הם מומלצים. תמצאו בשוק גם תחליפי גבינה מטופו ומסויה והם בריאים וטעימים.

להמעיט: פיצוחים אלרגניים
החשודים המיידיים הם אגוזי מלך ובוטנים, ולצדם כל מני האגוזים הקלויים והמומלחים, המרעיפים תועפות של מלח מיותר ומזיק.
אז מה במקום?
פיצוחים שאינם חשודים כאלרגניים כמו שקדים, שומשום, גרעיני דלעת וגרעיני חמניות.

להמעיט: בשר אדום, ביצים
מאכלים אלה הם מקום מצוין לחלבון – ולחומרים אלרגניים. לצד החלב והבוטנים, הביצים מככבים בפסגת רשימת המאכלים האלרגניים, עניין קריטי אצל הסובלים מהפרעת קשב וריכוז. גם לבשר אדום תכונה אלרגנית.
אז מה במקום?
דגים כמקור לחלבון מן החי וקטניות להשלמת התזונה עם חלבון מן הצומח. עדשים מכל צבע, חומוס, שעועית על כל סוגיה השונים (למשל ירוקה, יבשה, מאש) ושומשום יתקבלו בברכה.

להמעיט: חיטה, קמח לבן ומוצריהם
כמו הרגישות ללקטוז כך גם הרגישות לגלוטן, חלבון החיטה, נקשרת להפרעות קשב. החיטה אף היא אלרגנית ביותר ומכיוון שהשוק רווי בתחליפים ובלחמים ומאפים שאינם עשויים מקמח חיטה, אין בעיה לנסות לפחות להוציא אותה מן התפריט.
אז מה במקום?
דגנים מלאים. והרשימה ארוכה: שיבולת שועל, שיפון, כוסמת, קינואה, שעורה, גריסים, דוחן ויש עוד.

להוציא! שומן צמחי מוקשה (וגם מוקשה חלקית), שומן טראנס, חומרי שימור, צבעי מאכל
מה עוד לא נאמר על שומן מוקשה ושומן טראנס. הרעל של המאה ה-20 חייב להישאר מחוץ לצלחת, עם או בלי קשר להפרעת קשב כלשהי. בתהליך הייצור של שומנים אלה נוצרים רעלנים שדרך השומן מוצאים את דרכם לצלחת שלכם ולגופכם.
אז מה במקום?
עלים ירוקים (חסות משלל סוגים, עלי תבלין, כרוב), ירקות ממשפחת המצליבים (כרובית, ברוקולי, צנון, צנונית, קולורבי, ושוב כרוב).

ולסיום – מחקר שנערך בהולנד בחן את הקשר בין תזונה להפרעות קשב, ונבדקו בו כמאה ילדים הסובלים מהן. הילדים חולקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת קיבלה תפריט ממנו הוציאו את כל החשודים המיידיים כגורמים להפרעות קשב. הקבוצה השנייה קיבלה תפריט מאוזן, עשיר ובריא.

התוצאות היו חד משמעיות: בקבוצה השנייה, שהילדים בה קיבלו תפריט מלא ובריא, נרשמה ירידה ניכרת ברמת הפרעות הקשב והריכוז וברמת האלימות הכללית. בקבוצה הראשונה לא נרשמו שינויים מהותיים. לכן, המסקנה היתה ונותרה פשוטה ובסיסית – אין תחליף לתזונה נכונה ובריאה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.