חזרה לידע מקצועי ראשי
הדפסה
Write a comment

 

כדי להפחית את הסיכון להתפתחות סרטן, כל הסימנים מראים שאנחנו צריכים להתחיל מכל המקומות, דווקא במקרר- מחקרים על תזונה מונעת סרטן מצביעים על מזונות מסוימים ועל הרכיבים המיוחדים שהם מכילים.

השאיפה? חמש עד תשע מנות של ירקות ופירות ביום, במיוחד מהירקות הבאים

ברוקולי
כמה: לפי מחקרים, כמה שיותר ברוקולי, יותר טוב. אפילו בתור תוספת לפיצה
למה: מפחית את הסיכון להתפתחות סרטן השד, הכבד, הריאות, הערמונית, העור ושלפוחית השתן
בתור ירק ממשפחת המצליבים (כמו כרובית וכרוב), גם הברוקלי בעל תכונות נוגדות סרטן, אבל בשונה מיתר המשפחה, ברוקולי הוא היחיד עם כמות מכובדת של סולפורפן (
sulforaphane), רכיב שמגביר את הפעולה של האנזימים השומרים של הגוף ועוזר לגוף להיפטר מרכיבים בעלי פוטנציאל סרטני.  

פירות יער
כמה: חלק מהמחקרים משתמשים באבקה מרוכזת של הפרי, אנחנו ממליצים על חצי כוס מהדבר האמיתי
למה: נקשר להפחתת הסיכון להתפתחות סרטן המעי, הוושט, הפה והעור
כל פירות היער עשירים בפיטונוטריינטים (
phytonutrients), רכיבים טבעיים שמתגייסים למלחמה נגד סרטן. מבין כל פירות היער, פטל שחור נחשב במיוחד, כי הוא מכיל ריכוז מאוד גבוה של פיטוכימיקל מסוג אנתוציאנינים (anthocyanins) שמאטים את קצת ההתפתחות וההתפשטות של תאים טרום סרטניים. לאנתוציאנינים יש יתרון נוסף- הם שומרים על כלי דם חדשים ומונעים מהם מלהזין (אפילו רק באופן פוטנציאלי) גידולים סרטניים.

עגבניות
כמה: היתרון הגדול ביותר שייך לעגבניות המבושלות, כיוון שהחימום מגביר את כמות הליקופן שהגוף יכול לספוג. בקיצור- תחשבו על רוטב פיצה.
למה: קשורות בהפחתת הסיכון להתפתחות סרטן הרחם, הריאות, הערמונית
הירק עגבניה, או בעצם הפרי העסיסי, הוא מקור תזונתי ראשון לליקופן, קרטנואיד ונוגד חימצון שנותן לעגבניות את הגוון האדמדם הבוהק שלהן. אלה חדשות טובות בגלל שלפי מחקר שפורסם בכתב העת
Nutrition & cancer, ליקופן נמצא כמונע גדילה והתפתחות של תאים סרטניים במקרה של סרטן הרחם.

אגוזי מלך
כמה: לפי מחקרים, מנה של כ- 30 גרם אגוזי מלך ביום תעשה את העבודה על הצד הטוב ביותר
למה: קשורים בהפחתת הסיכון להתפתחות סרטן השד וסרטן הערמונית
אגוזי מלך עשירים בפיטוסטרולים (
phytosterols), מולקולה שדומה במבנה שלה לכולסטרול אבל המקור שלה הוא עולם הצומח. לפי מחקר שנערך בבית הספר לרפואה באוניברסיטת מרשל (Marshall), פיטוסטרולים נראו כבעלי יכולת לחסום את הקולטנים של אסטרוגן בתאי סרטן השד, וככל הנראה להאט את קצב ההתפתחות שלהם.

שום
כמה: תוסיפו יד נדיבה של שום לרוטב העגבניות שהכנתם. אבל שיהיה טרי וקצוץ- החיתוך של השום עוזר לשחרר את הרכיבים הפעילים והאנזימים הטובים
למה: קשור בהפחתת הסיכון להתפתחות סרטן השד, סרטן המעי, הוושט והקיבה
לפי מחקרים, ארסנל הרכיבים הפעילים בשום כי מעכב את ההיווצרות של ניטרוזמין (
nitrosamines), חומר שנוצר בקיבה ובתנאים מסוימים גם במעיים, כאשר צורכים חומרים משמרים במזון, או חומרים קוסמטיים מסוימים. למעשה, מחקר שנערך באוניברסיטת איווה (Iowa) הראה כי המשתתפים שהתזונה שלהם כללה את הכמות הגדולה ביותר של שום, נמצאו בסיכון נמוך ב-50% להתפתחות סרטן המעי.

שעועית
כמה: מנה אחת של שעועית (כוס קטניות שהושרו ובושלו), כמה פעמים בשבוע
למה: קשורה בהפחתת הסיכון להתפתחות סרטן השד וסרטן המעי
מחקר שנערך באוניברסיטת מישיגן (
Michigan) מצא כי שעועית שחורה הפחיתה באופן משמעותי את הסיכון להתפתחות סרטן המעי. חלק מהסבר לכך קשור לעובדה שתזונה עשירה בקטניות, כמו שעועית, הגבירה את הרמות של חומצת בוטירית (butyrate), חומצת שומן אשר בריכוז גבוה יש לה השפעה מגנה מפני סרטן. המחקר הזה מצטרף לרשימת מחקרים ארוכה, שמראים ששעועית מכל הסוגים יעילה בהפחתת הסיכון להתפתחות סרטן, במיוחד סרטן השד.

לא לאכול
בעוד שמחקרים מנסים להבין לאיזה סוג של מזון יש את היתרון המשמעותי ביותר במניעת סרטן, הם יודעים להגיד בוודאות מה לא כדאי לנו לאכול אם רוצים להגן על עצמנו בצורה הטובה ביותר, וזה שומן רווי ואלכוהול. שומן (בשר מעובד, גבינות שמנות חמאה) נקשר להשמנת יתר, שמהווה גורם סיכון משמעותי למחלות כרוניות אחרות, ביניהן סרטן. אחרי תזונה עתירה בשומן, מגיעה צריכת אלכוהול שנקשרה לסיכון גבוה יותר להתפתחות סרטן הפה, הוושט והשד. כמה? כמה שפחות יותר טוב. למה? בשביל חיים טובים, בריאים וארוכים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.