Write a comment

 

חושבים שקלוריה, היא קלוריה, היא קלוריה והדרך הכי טובה לירידה במשקל היא לשרוף כמה שיותר כאלה? לא מדויק. מחקרים חדשים מסבירים שחלק מהמזונות דורשים יותר עבודה בזמן האכילה, הלעיסה והעיכול, מה שיכול להצטבר ולהגיע אפילו לחיסכון יומי של 30% בקלוריות.

תזונת הקלוריות הפעילות (Active calorie diet). בדיאטה הזאת הקלוריות עובדות בשבילכם.  

הספורט החדש?

ירידה במשקל יכולה להיות עבודה קשה, אבל דיאטת הקלוריות הפעילות הופכת את זה למשימה קלה יותר, בזכות היתרון של קלוריות פעילות. למען האמת, לפעמים היא בכלל לא מרגישה כמו דיאטה, ומאפשרת ליהנות מאוכל שהוא לא רק חסה, בלי לספור, בלי לרעוב ובלי לסבול, ועדיין להפחית במשקל.

לכל מי שחושב שכל הסיפור הזה יותר מדי טוב בשביל להיות אמיתי, קלוריות פעילות זה מדע מבוסס. למעשה מחקרים מראים שלפחות באופן פוטנציאלי, אפשר לשרוף קלוריות שלמות בכל לעיסה.

הסיפור של קלוריות פעילות הוא פחות או יותר כזה: מזונות עם קלוריות פעילות בדרך כלל מצריכים יותר לעיסה (למשל פירות וירקות). עצם הלעיסה עצמה שורפת יותר קלוריות, אבל זה לא נגמר כאן. קלוריות פעילות עושות את דרכן בעצלתיים במערכת העיכול. פעולת העיכול הממושכת יותר, גם שורפת יותר קלוריות וגם תורמת לתחושת שובע ממושכת יותר. ככה שאנחנו גם שורפים יותר קלוריות בזמן האכילה, וגם צורכים פחות קלוריות בהמשך.

בנוסף, מזונות כאלה מכילים גם רכיבים מסוימים, כמו סיבים תזונתיים, חומצות שומן חיוניות, או חלבונים שעוזרים כל אחד בדרכו לירידה במשקל. באופן כללי, מקובל לחלק את הקלוריות הפעילות ל-4 קבוצות: הקבוצה הקראנצ'ית, הקבוצה הבריאה, הקבוצה המעוררת והקבוצה המחממת.

הקבוצה הקראנצ'ית

החברים בקבוצה: בשר רזה, אגוזים, פירות וירקות

הקלוריות בקבוצה הזאת מעודדות את הגוף לעבוד כמעט רק בזכות פעולת הלעיסה. אבל 'אפקט הלעיסה' הוא לא הטריק היחיד של מזונות מהקבוצה הזאת שמסייע לירידה במשקל. לפי הדיאטה הזאת, מזונות עשירים בחלבון הם החברים הכי טובים שלנו, או לפחות של המשקל שלנו. הם דורשים יותר עבודת לעיסה, לוקח להם יותר זמן להתעכל, ולוקח להם יותר זמן להחתים כרטיס ביציאה. וכמה שלוקח להם יותר זמן, תחושת השובע נמשכת. זה כמעט ברור מאליו, אבל נגיד את זה בכל זאת: כדי למקסם את 'אפקט הלעיסה' צריך לבחור מזונות במצב השלם שלהם- למשל תפוחים ולא מחית, או רסק תפוחים.

הקבוצה הבריאה

החברים בקבוצה: פירות, ירקות, אורז מלא, דגנים מלאים

הקבוצה השניה של הקלוריות הפעילות מגיעה עם היתרון של הקבוצה הראשונה (אפקט הלעיסה), אבל יש לה גם יתרונות משל עצמה, לא פחות חשובים.  בנוסף לעובדה שצריך לעבוד כדי ללעוס אותם, הקלוריות הפעילות האלה עמוסות בסיבים תזונתיים שתופסים יותר מקום בקיבה, בהשוואה למזונות אחרים עם אותה כמות קלוריות. אז לאפקט הלעיסה (ששורף לפחות 10% יותר קלוריות), תוסיפו פחות מקום בבטן למזונות אחרים ותקבלו ירידה במשקל. אה, ואם זה לא היה מובן מהשם של הקבוצה, כל החברים בה הם גם סופר בריאים.

הקבוצה המעוררת

חברים בקבוצה: קפה, תה, שוקולד

קפה עשה כותרות בשבועות האחרונים. ועכשיו לא רק שהוא בריא, הוא גם יכול לעזור לירידה במשקל. קפאין הוא רכיב טבעי מעורר, שממריץ את מערכת העצבים המרכזית. אם הולכים בשיטת הקלוריות הפעילות, כוס קפה יומית יכולה להגביר את חילוף החומרים ב-5% עד 8%, או בתרגום לקלוריות בין 80 ל-120 קלוריות. תה לא מכיל קפאין (או מעט מאוד, במקרה של סוגים תעשייתיים), אבל הוא כן מכיל קטצ'ינים (catechins), סוג של נוגד חימצון שמגביר את קצב חילוף החומרים בזמן מנוחה בערך ב-4% (פחות 80 קלוריות נוספות ביום). ושוקולד? בתנאי שהוא מריר, הוא מכיל את שניהם. גם קפאין וגם קטצ'ינים.

הקבוצה החמה

חברים בקבוצה: פלפל חריף, קינמון, ג'ינג'ר, שום, חרדל, חומץ

בדומה להשפעה המעוררת של קפאין על הגוף, גם המזונות ששייכים לקבוצה החמה מגבירים את חילוף החומרים ויכולים לסייע לירידה במשקל. למשל, לפי מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה (UCLA), תזונה שכוללת קפסאיצין (capsaicin), הרכיב הפעיל בפלפלים חריפים, הכפילה את קצב שריפת האנרגיה בשעות שלאחר האכילה, והעלימה עד 100 קלוריות נוספות ביום, בלי מאמץ מיוחד. לקינמון, חבר נוסף בקבוצה, יש השפעה ממיסה על שומן, וכל שאר החברים בקבוצה לא פחות טובים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.