Write a comment

 

שוב הגיעה העונה של מצב-רוח סגרירי, בגדים גדולים, ומזונות נחמה. אם אתם מחפשים נחמה, אתם יכולים למצוא אותה בעובדה שאין ולו מחקר אחד שממליץ על הרעבה. לעומת זאת, יש הרבה מחקרים שמראים שכדי להרגיש טוב בחורף, צריך לאכול טוב בחורף, אפילו בלי לעלות מידה.

תפריט חורף. על חורף, מצב-רוח, תזונה ומה שביניהם

מלאים כל טוב

בואו נתחיל מזה שמצב הרוח שלנו מושפע גם מהרגלי האכילה שלנו ולא רק ממה שהתפריט התזונתי שלנו כולל. מה שאנחנו בעצם מנסים להגיד, זה שכל הארוחות חשובות, במיוחד ארוחת הבוקר. אבל אי אפשר לאכול עגבניה אחת בתוך תזונה שהיא באופן כללי לא מאוד בריאה, ולצפות שהיא תעשה את העבודה. ארוחת בוקר נכונה לעומת זאת, תשפר את מצב הרוח, את הזיכרון, את הריכוז, את מידת הערנות ואת הייצור של מוליכים עצביים חשובים. אם אתם מוצאים את עצמכם באמצע היום משתוקקים לפחמימות, יכול מאוד להיות שזה המוח שלכם שמנסה להגיד לכם שהוא צריך עוד סרוטונין. ואם כבר פחמימות, אז שיהיו איכותיות.

וכשאנחנו אומרים איכותיות אנחנו מתכוונים לכאלה שכוללות 100% דגנים מלאים. הן עוזרות להקפיץ את רמות הסרוטונין, אותו מוליך עצבי שיכול להעלות לנו חיוך על הפנים, או למחוק אותו בשניה. כשרמות הסרוטונין גבוהות, אנחנו שמחים יותר, ישנים יותר טוב בלילה, ורגועים יותר במהלך היום. המפתח הוא להימנע מפחמימות שמשחררות סוכר מהר, כמו מאפים, או משקאות ממותקים. כל מה שהם עושים זה להקפיץ את רמות הסוכר בדם ולהוריד את מצב הרוח. בחירות תזונתיות ששומרות על מצב הרוח, מעבירות רמה יציבה וקבועה של אנרגיה למוח וכנראה שגם יעזרו לנו להרגיש שבעים לאורך רוב שעות הבוקר. בנוסף, כאשר הגוף מעבד פחמימות, רמות הסוכר בדם עולות, ומאלצות את הלבלב לשחרר יותר אינסולין לזרם הדם, מה שעוזר לחומצת האמינו טריפטופן (ממנה בנוי סרוטונין) להגיע למוח יותר בקלות.

על סלמון וחלבון

ארוחת הצהריים צריכה להיות מוקדשת לחלבונים. זה גם יעזור לנו להרגיש ערניים יותר במהלך היום, וזה גם מסייע לשחרור של סרוטונין, המוליך העצבי במוח שגורם לנו להרגיש שמחים. חלבונים, כמו דגים ועוף, הם מקור מצוין לטריפטופן, חומצת האמינו ממנה עשוי סרוטונין. אבל דגים הם מקור טוב לחלבון בעיקר בגלל חומצת השומן החיונית אומגה 3. במשך שנים, מומחים התעמקו בקשר בין חומצת השומן אומגה-3 לבריאות הלב. בשלב מסוים, חלק מהם התחילו לתהות האם חומצת השומן החיונית משפיעה גם על תפקוד המוח. מחקר אחרי מחקר הראו כי בקרב אנשים הסובלים מדיכאון, רמות האומגה-3  בגוף נמוכות בצורה משמעותית, לפעמים אפילו ב-36% בהשוואה לאנשים שמחים. יותר מזה, הם ראו כי כאשר רמות האומגה-3 ירדו, גם רמות הסרוטונין צנחו יחד איתה, והשאירו את אותם אנשים עצובים ובעיקר בלי תשובות. התשובות של המחקרים לעומת זאת, דווקא היו חד משמעיות. הממצאים הראו כי כאשר רמות האומגה-3 נמוכות, הסיכון להתפתחות דיכאון עולה בקצת יותר מפעמיים. החדשות הטובות היו, שזה עובד גם במסלול ההפוך. אם מגבירים את הצריכה של אומגה-3 (אם בתזונה או אם בתוספים), רמות הסרוטונין עולות ומצב-הרוח משתפר. את חומצת השומן אומגה-3 אפשר למצוא גם בפשתן, אגוזים, ירקות ירוקים ועליים ועוד. אבל אף אחד מהם לא ישפיע על מצב- הרוח, וזה בגלל שיש שלושה סוגים שונים של אומגה-3 ורק לזאת שנמצאת בדגים יש דיבור עם מצב-הרוח.

צבע טרי

יש כמה פרמטרים שהופכם מזון רגיל למזון על, אבל החשוב מביניהם הוא תכולה גבוהה של נוגדי חימצון. הרדיקלים החופשיים נמצאים בכל מקום. באוויר, בעשן סיגריות, במזונות שמנים, והם גם מיוצרים בגוף בצורה טבעית. הם פוגעים בתאים וב- DNA, וגורמים להתפתחות מחלות תלויות גיל, סרטן, דיכאון, אובדן זיכרון ואפילו דמנציה ואלצהיימר. החדשות הטובות הן שלגוף יש מערכת שמטפלת ברדיקלים חופשיים. אלה הם נוגדי החימצון שמונעים את הפגיעה בתאים. הם נמצאים בפירות וירקות צבעוניים, וגם בקטניות, דגנים מלאים ומזונות אמיתיים אחרים. ככל שיש יותר צבע, יש יותר נוגדי חימצון. פסיכולוגים מאמינים שרק מלהסתכל על סלסלת פירות וירקות צבעוניים, אנחנו כבר יכולים להרגיש יותר טוב. ולאכול אותם בטח לא יזיק.

 

לחצו כאן לפתרונות טבעיים למחלות חורף

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.