1 Comment
המלך של הקיץ. בסלסלת הפירות והירקות העמוסה למדי של הקיץ הישראלי, האבטיח תופס מקום של כבוד. לא רק בגלל גודלו ומשקלו, אלא כי הוא אהוב על כולם. מתוק, אדום, טעים וכיפי. רבים יסכימו כי אבטיח קר משיב נפשות, פשוט כך, ופרוסה קרירה שלו מחזירה את הכוח להמשכו של עוד יום חם. יש המקפיאים אותו ואוכלים אותו ישר מהפריזר – קרטיב טבעי תוצרת בית ובלי יותר מדי עבודה...

אבטיח מכיל ערכים תזונתיים ובריאותיים רבים, והנה כמה דברים שמומלץ לדעם על האדום האדום הזה.

דווקא לא נורא משמין
אבטיח מכיל הרבה סוכר אבל פצצת קלוריות הוא לא. 100 גרם אבטיח, לא כולל הקליפה, מכילים 30 קלוריות, וזה לא נורא בכלל. כוס גדולה, של 150 גרם, מה שמכונה בעגה המקצועית "מנת פרי", מכילה לפי חישוב זה 45 קלוריות. לשם השוואה (לפי 100 גרם פרי): אגס – 60 קלוריות, בננה – 92, ענבים – 70, תפוח – 60, תפוז – 45.

הנקודה היא לא להשתולל עם האבטיח. פרוסה אחת יפה ביום תסגור יפה כל ארוחה כמנת קינוח בריאה ומתוקה.


אדום זה טוב
לא לחינם כתבו בתנ"ך "הלעיטני נא מן האדום האדום הזה". אבטיח הוא מקור מצוין לליקופן – נוגד חמצון רב עוצמה המצוי בפירות וירקות אדומים. למעשה, ליקופן הוא הפיגמנט הנותן את הצבע האדום ומקובל לקשר אותו לעגבנייה. ואכן, עגבניות מכילות הרבה ליקופן – רק שאבטיח מכיל יותר. וכמה שיותר אדום ככה יותר ליקופן.

בפעולתו כנוגד חמצון הליקופן עוצר תהליכי הזדקנות של תאים ורקמות וכן מנטרל רעלים ומזהמים. אנחנו רוצים אותו אצלנו!

מים

קבלו נתון: 90 אחוזים מהאבטיח הם מים! מה שהופך אותו למקור מצוין לנוזלים, בדיוק בעונה הנכונה. הילדים לא רוצים לשתות? שיאכלו אבטיח בלי להרגיש הם יקבלו את הנוזלים שהם צריכים, בלי מסדר מימיה וריבים מיותרים.

ציטרולין

זה לא בסינית, זו חומצת אמינו שנמצאת ברמה יפה באבטיח ואנחנו אוהבים אותה. למה? כי בגוף היא הופכת לחומצת חנקן ומרחיבה את כלי הדם. מסיבה זו, אגב, נקשר לאבטיח שם מאד לא רשמי כ"ויאגרה מן הטבע". העניין טרם נחקר לעומק וכדי לקבל שיפור של ממש תצטרכו לטחון הרבה אבטיח, אבל הבסיס נכון והוא שם – ציטרולין קשור גם קשור באון משופר. בינתיים חומצת אמינו זו תסייע לשמירה על הלב וכלי הדם.

ויטמין C
ישנם מקורות טובים עם כמות גבוהה יותר של ויטמין C, אבל ויטמין זה שמקורו באבטיח נספג טוב יותר בגוף, וזה יתרון משמעותי. כי ויטמין C לא תמיד נספג טוב ולכן אינו יעיל. כלומר, ייתכן בהחלט שאנו גורסים כמויות של תפוזים, תותים, פלפל אדום ומה לא כדי להעמיס את הגוף בוויטמין C, ורק חלק קטן מזה נספג בגוף.

באבטיח, הליקופן הנחמד מהפסקאות הקודמות נקשר לוויטמין C ומסייע לו להיספג היטב. לכן, כמות צנועה של ויטמין C באבטיח עשויה להיות יעילה יותר בגוף מאשר כמות גבוהה שכלל אינה נספגת.

נגד אבנים בכליות
מה שנשמע כמו תרופת סבתא עובד כך: הנוזלים הרבים שבאבטיח גורמים להטלת שתן מוגברת, ופעילות מוגברת בנדון מונעת את התגבשות המינרלים לכדי אותן אבנים קטנות. לכן, שתו הרבה. או אכלו אבטיח.

טיפים לקיץ אדום ובריא
אל תקנו אבטיח ממוכרים בצד הדרך. גזי הפליטה מהמכוניות החולפות נקלטים בקליפת האבטיח, ובחלקה הפנימי מצטברת עופרת. קנו אצל הירקן או בכל מקום מסודר.

אל תאכלו את החלק הפנימי של הקליפה ("הלבן של האבטיח"). שם מצטברים כל הרעלים והמזהמים שנקלטו בפרי בתהליך הגידול והשיווק עד למקרר שלכם.

הנימים באבטיח אמורים להיות לבנים עד ורודים. אם זיהיתם פסים צהובים, מקורם בזיהום. זרקו את האבטיח הזה.

איך לבחור אבטיח טוב? ראשית, אל תעשה: אין ללחוץ עליו, להקשיב בפנים מרוכזות ולהרגיש חשובים. זו לא דרך וזה לא אומר כלום. ועכשיו עשה: כדי לבחור נכון, בקשו מהמוכר שיפלח לכם פרי ויחצה אותו לשניים. אל תקנו בלי לפחות לראות שהאבטיח אכן אדום. שנאמר אדום אדום – על הסכין!

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.