חזרה לידע מקצועי ראשי
הדפסה
Write a comment

 

כאבי גב (וכשאנחנו אומרים גב אנחנו מתכוונים מעצם העצה בתחתית ועד לחוליות הצוואריות בקצה העליון) הם אחת מהתלונות השכיחות ביותר כיום. ובינינו? זה לא מאוד מפתיע. הגב סוחב את רוב המשקל שלנו, ובואו נגיד שאנחנו לא בדיוק עוזרים לו.

כאבי גב- נתונים יבשים, פתרונות חדשים

תיק גב

אם הסטטיסטיקה לא טועה, 90% מהאנשים יסבלו מכאבי גב, צוואר וכתפיים בשלב כזה או אחר של החיים שלהם. באופן כללי, אפשר להגיד שהכאב שמרגישים בכל אחד מהאזורים הוא בעצם פגיעה ברקמות הרכות (שרירים, גידים ורצועות), או בעצמות בצוואר ובגב והדיסקים שתומכים בחוליות עמוד השדרה. אבל לכל אזור המאפיינים המיוחדים שלו.

כאבי גב תחתון למשל הרבה פעמים נגרמים בגלל מתיחה, תפיסה או סוגים אחרים של פציעה. גורמי סיכון אחרים יכולים להיות מין (נשים נמצאות בשכיחות גבוהה יותר בגלל הריונות) וכמובן הגיל. לאורך השנים, הדיסקים שבין חוליות הגב התחתון נשחקים ויכולים לגרום לכאב עצבי, שיכול להוביל להתפתחות דלקת.

הצוואר, כמעט כמו הגב התחתון, גם הוא אזור מועד לפורענות ורבים מאיתנו עשויים לסבול ממנו בשלב כזה או אחר בחיים. וברגע שזה מתחיל, השכיחות אפילו עולה. בקרב אנשים שסבלו בעבר מהתקפה של כאבי צוואר, השכיחות שהכאבים יחזרו על עצמם בחמש השנים הקרובות עולה ל- 50% עד 85%. כשזה מגיע לצוואר, כאבים הם הרבה פעמים תוצאה של העבודה (למשל עבודה מול מחשב) בשילוב עם הרגלים רעים (כמו מנח ישיבה לא נכון).

הרבה פעמים מבלבלים כאבים באזור הצוואר עם כאבים באזור הגב העליון, ובמקרים רבים הם באמת באים ביחד. הרמז הכי עבה שאתם סובלים מכאב בגב העליון, היא תחושה עקבית ומתמשכת של מתח וכאב בגב האמצעי-עליון, שהרבה פעמים מקרינה לכל אזור הגב העליון ויכולה להקרין גם לכיוון הצלעות ואפילו החזה. אנשים שסובלים מכאב גב עליון עשויים להרגיש בכאב חד שמלווה כמעט כל תנועה. הסיבה היא שאזור הגב העליון מלכתחילה לא בנוי לטווחי תנועה גדולים, ואורח החיים שלנו צמצם את הטווח הזה אפילו יותר.

אם מתקדמים במעלה הגב, האזור הבעייתי הבא הן הכתפיים, שיכולות להיות מקור לכאב בשביל הרבה מאוד אנשים. הגורם השכיח ביותר לכאבי כתפיים הוא פציעה של שימוש יתר, כמו דלקת (tendinitis) או דלקת במפרק הכתף (bursitis).

מרבית הכאבים באזור הגב, הצוואר והכתפיים נגרמים על ידי פציעה, תפיסה, או מתיחה שכוללת טראומה לשרירים, לרקמות ולרצועות באזור שמחברות בין עצם לעצם. פציעה כזאת יכולה להיות גם תוצאה של מנח לא נכון וממושך. אבל כמעט לא משנה מה הגורם לפציעה, כמעט תמיד היא מאופיינת בנוקשות והתכווצות של השרירים באזור. וכל עוד הכאב נשאר מקומי, הוא לא מקרין לכיוון הידיים (במקרה של גב עליון) או הרגליים (במקרה של גב תחתון).

כאשר הכאב כן מקרין לכיוון הגפיים, זאת יכולה להיות בעיה של דיסקים. הדיסקים שנמצאים בין החוליות של עמוד השדרה, הם דיסקים בצורה אובאלית, עם שכבה חיצונית קשה. הם פועלים כמו בולמי זעזועים לעצמות עמוד השדרה, אבל כחלק נורמאלי מתהליך ההזדקנות הם נשחקים. כאשר העומס עליהם יותר מדי גדול, הדיסקים מרימים ידיים ונשברים. וככל שחלק גדול מהדיסק נשחק, המשמעות היא יותר כאב. כאשר הכאב מקרין לכיוון אחת הגפיים או שתיהן, רוב הסיכויים שהדיסק הפרוץ לוחץ בדיוק על עצב חשוף.

מקרים חמורים יותר של כאב יכולים להיות אינדיקציה לספונדילוליסטזיס (Spondylolisthesis), מצב שבו חוליה נשברת או מחליקה מהמקום הטבעי שלה, כך שנוצר מגע בין עצם לעצם. זה נשמע כואב, זה באמת כואב, וזה יכול לקרות בכל מקום לאורך עמוד השדרה, אבל זה נחשב למצב יחסית נדיר, שקורה בערך ל-3% עד 6% מהאנשים.

מישהו מטפל בך?

החדשות הלא כל כך טובות הן שכאבי גב יכולים לקרות בכל מקום, כמעט לכל אחד. החדשות הטובות הן שלא תמיד זה יתבטא בהכרח בכאב. אנשים רבים חיים עם פריצת דיסק, אבל לא סובלים מהתפרצויות של כאב. וגם אם כן מרגישים בכאב, הטיפול של היום הוא לא הטיפול של פעם.

הימים של משככי הכאבים נגמרו. אם בעבר רופאים היו ממליצים להיעזר בטיפול תרופתי נגד כאב או דלקת, לא לזוז עד שזה עובר, ואם זה לא עוזר אז לחשוב ברצינות על ניתוח, היום יגידו לכם לצאת מהמיטה, לנער את האבק ולזרוק את התרופות לפח. כיום, השילוב של טיפול לא תרופתי ושינויים באורח החיים נחשבים לדרך המלך בהתמודדות עם כאבים כרוניים.

כאשר הכאבים חריפים וממושכים, מנוחה לגוף היא כמובן חיונית, אבל במקרים פחות חמורים ההמלצה היא לנוח לא יותר משלושה ימים, ובטח שלא לחכות עד שהכאב יעבור לחלוטין. ברגע שתחושת הכאב מתמתנת מומלץ להתחיל לשלב תנועה. זה אולי לא נשמע מתחשב, אבל יש לזה הסבר מאוד הגיוני. כאשר אין בכלל תנועה באזור, חומרים מזינים שיכולים לסייע לתהליך ההחלמה לא מגיעים לרקמות. בצורה כזאת, תהליך ההחלמה לא יכול להתקדם, והוא אפילו עלול להיעצר או להחריף. תנועה לעומת זאת, אולי לא תמיד תרגיש נוח בהתחלה, אבל היא יכולה לתרום לתהליך ההחלמה. הכוונה היא כמובן לא לפעילות קיצונית או אגרסיבית, אלא לפעילות גופנית עדינה כמו צעידה או שחייה, שנחשבות לאידיאליות.

בנוסף לתנועה, תוצאות מחקרים מראות שוב ושוב שבין טיפול תרופתי לטיפול לא תרופתי, התוצאות הן לטובת טיפול לא תרופתי. ובאופן יותר ספציפי לדיקור סיני ושיטות עיסוי רפואי שונות. אין להן תופעות לוואי, ובמונחים של טיפול הן יעילות באותה מידה. אפילו הרבה יותר כאשר משלבים ביניהן.

וכמובן, כשמדברים על כאבי גב, אי אפשר להתעלם מכל המשמעויות הרגשיות. לא סתם אומרים שאנחנו 'סוחבים את כל העולם על הכתפיים שלנו', או שהגב שלנו הוא גם המשענת שלנו. טיפול תרופתי יודע לטפל רק בהיבט הפיסי של הבעיה. טיפול לא תרופתי מטפל גם בהיבט הפיסי וגם בהיבטים האחרים לבעיה, שלפעמים הם הבעיה האמיתית ורק לובשים צורה של כאב.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.