Write a comment

 

כמעט תמיד יש חדשות רעות בתחום בריאות הגבר. הם מעשנים יותר, שותים יותר, פחות שומרים על עצמם, פחות מקפידים על תזונה, נוהגים מהר יותר, עצבניים הרבה יותר ולא הולכים לרופא כשצריך. התוצאה? פער של חמש שנים בממוצע בין תוחלת החיים של גברים לזו של נשים.

מחקר חדש מדבר על מהפכה בבריאות הגבר ועל פער שמצטמצם לאט, אבל בטוח

פער כפול
זה לא חדש שתוחלת החיים של גברים קצרה מתוחלת החיים של נשים. ברובו, הפער בתוחלת החיים מתחיל ונגמר בהרגלי אורח חיים.

גברים אולי יודעים מה טוב להם, אבל הרבה פעמים מתקיים פער נוסף בין ידיעת הדברים, לבין היישום שלהם בפועל. קחו לדוגמא עישון. עישון הוא הפרטנר הגרוע ביותר שאפשר למצוא לאורח חיים בריא. רק עישון לבדו אחראי לרבע (או אפילו יותר) ממקרי התמותה מסרטן. הפער בין גברים מעשנים לנשים מעשנות הוא לא מאוד גדול, אבל עדיין, הגברים מובילים.

לעישון תוסיפו את העובדה שיותר גברים צורכים אלכוהול באופן שעלול להיות מסוכן, ואת המחקרים שמראים שהתזונה של נשים באופן כללי בריאה יותר, ותקבלו את ההסבר והתשובה לפער.

ויש נתון נוסף שצריך לקחת בחשבון. גם מחקרים שבחנו את תוחלת החיים במינים אחרים ולא רק בבני אדם, מצאו שתוחלת החיים של נשים ארוכה יותר, מה שהוביל למסקנה שמבחינה גנטית גברים ככל הנראה חלשים יותר במונחים של תוחלת חיים.

מהפך?
אבל לשם שינוי, למחקר החדש יש כמה בשורות טובות. חוקרים מאוניברסיטת סיטי (City) בלונדון טוענים כי בפעם הראשונה מאז שהתחילו למדוד ולתעד את תוחלת החיים, תוחלת החיים של גברים עשויה להשתוות לתוחלת החיים של נשים. 

כבר בשנים האחרונות הפער בתוחלת החיים בין גברים לנשים מצטמצם. עד לשנת 2010 למשל, תוחלת החיים הממוצעת של גברים עלתה בשלוש שנים.

מה הוביל לשינוי? הבשורה הראשונה של המחקר היא שככל הנראה שנויים באורח החיים בכל זאת מחלחלים. יש ירידה במספר הגברים שעובדים בתעשיה כבדה ונחשפים לחומרים מסוכנים ולעבודה פיסית בסיכון. הדור החדש של גברים יושב במשרד, יוצא לפגישות, אוכל ארוחת צהריים בריאה, לא מסיים אותה בסיגריה ולא מוותר על פעילות גופנית.

במקביל לאורח חיים בריא יותר, יש התקדמות בתחומי הטכנולוגיה והרפואה, שביחד מצליחה להתמודד כמעט עם כל חולשה גנטית יחסית של גברים. בהשוואה לעבר, לרפואה יש טיפולים הרבה יותר טובים להציע בתחום של מחלות לב ובכלל. למעשה, בגלל שגברים נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול ממחלות לב והתקפי לב בהשוואה לנשים, הטיפול במחלות לב נחשב לסיפור ההצלחה הגדול ביותר ברפואת גברים.

הממוצע החדש
החוקרים מאמינים כי תוחלת החיים של גברים יכולה להיות זהה לזו של נשים, ואולי אפילו יש סיכוי שהמגמה תתהפך ובסופו של דבר תוחלת החיים של גברים תהיה ארוכה יותר.

לפי החישוב של החוקרים, עבור גברים ילידי שנת 2000 שיעברו את גיל 30 תוחלת החיים, ככל הנראה, תהיה זהה לזו של נשים, עם סבירות מאוד גבוהה לעבור את גיל 80, כאשר גיל 87 יוגדר כממוצע תוחלת החיים החדש של גברים.

למה דווקא 30? החוקרים מסבירים שאחרי שגברים עברו את גיל ה-20, המועד לפורענות והתנהגויות לא בריאות (עישון, צריכת אלכוהול ויחסי מין לא מוגנים) הם מתחילים יותר להקפיד ולשמור על הבריאות. 

וגם זה לא מוחלט. בשבדיה למשל, גברים נוטים לאמץ הרגלי אורח חיים מוקדם יותר מנשים, ולכן שם צפוי שהפער ייסגר לכל המאוחר בשנת 2024. לעומת זאת, ברוסיה הפער בתוחלת החיים בין גברים לנשים עומד כבר כמה שנים טובות על 12 שנים.

המחקר מבוסס על שינויים צפויים באורח החיים. במילים אחרות, השינוי בתוחלת החיים שנראה בעתיד, הוא הממוצע של כל השינויים שגברים יעשו עכשיו. בהתבסס על התחזיות האלה, תוחלת החיים הממוצעת של גברים תהיה 87.

אם אתם רוצים לחיות עד גיל 87, או אפילו יותר, תשכחו מהגנים שלכם. אם אתם כבר עושים את כל מה שצריך (חמש מנות ירק ביום, 8 כוסות מים, לפחות חצי שעה של פעילות גופנית, קרם הגנה והפסקת עישון) אתם מצטרפים כבר עכשיו למהפכה. אם אתם עדיין לא עושים אף אחד מאלה, אתם יכולים להקדים את המאוחר ולהתחיל לעשות שינויים כבר עכשיו.

הביקורת על המחקר טוענת שאולי עכשיו הפער מצטמצם, אבל זה לא בהכרח מעיד על מגמות עתידיות. קשה לחזות את העתיד בצורה מדויקת, אפילו אם משתמשים בסטטיסטיקה הטובה ביותר. המחקר מניח שהפער יצטמצם עד שהוא ייסגר לחלוטין, אבל הביקורת טוענת שזה לא יקרה כל כך מהר (אם בכלל) בגלל שיש גורמים רבים נוספים שלא נלקחו בחשבון. כך או כך, אלה כנראה החדשות הטובות ביותר מזה זמן על בריאות גברים.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.