1 Comment

 

תחזיקו חזק, לפי ההערכה תוחלת החיים הממוצעת של אוכלוסיית העולם היא 67.59 שנים. אבל תמיד יש כאלה שמעלים את הממוצע, ונכון לחודש מרץ 2012, ברחבי העולם ישנם 71 כאלה. 65 נשים ו-6 גברים שעברו את גיל 100.

על כרטיס הכניסה למועדון המאה, ועל כמה כאלה שעשו את זה

אל תפסיקו
מחקרים מראים שבחברות שבהן מקובל שאנשים מפסיקים לעבוד בגיל פנסיה, השכיחות של השמנת יתר ומחלות כרוניות אחרות מרקיעה שחקים. קחו דוגמא מאיטליה. במחוז קיאנטי (
Chianti),  אזור בו האוכלוסיה חוגגת יום הולדת מאה בערך כל יומיים, יש תפיסה אחרת בנוגע לזמן הפנאי והאיכות. אחרי פרישה מהעבודה, מרבית תושבי המחוז מבלים את מרבית היום בגידול ירקות בחוות הקטנות שלהם ולא מפסיקים להיות פעילים. אין לכם חווה, או שחוות לא מדברות אליכם? תתנדבו, תציירו, תצאו לטיול בשמש. רק אל תפסיקו.

תזוזו
אם אתם מחפשים את מעיין הנעורים, פעילות גופנית היא הדבר הכי קרוב לזה. מתנצלים על ההשוואה, אבל זה קצת כמו לעשות טיפול החלפת שמנים לאוטו. האוטו יעבוד גם בלי זה, אבל הוא ללא ספק יעבוד הרבה יותר טוב עם. מחקר אחרי מחקר מראים שוב ושוב את היתרונות הרבים של פעילות גופנית, בשיפור מצב הרוח, הערנות, הריכוז, האיזון וכמובן כל היתרונות הפיסיים. אל תדאגו אם אתם לא בדיוק עכברי חדר כושר. האנשים שמגיעים לתוצאות הטובות ביותר, הם דווקא אלה שעברו מלא לעשות כלום, לסיבוב ברגל למכולת השכונתית, לצעידה כמעט כל יום.

תשנו
במקום לוותר על שעות שינה לטובת עוד כמה סידורים שתספיקו לעשות, רוב הסיכויים שכמו כולם, גם אתם צריכים להוסיף לעצמכם כמה. זה ישתלם לכם בתוספת של עוד כמה שנים טובות (תרתי משמע) לחיים. שינה היא אחד התפקודים החשובים ביותר של הגוף. הגוף שלנו משתמש בשינה כדי לווסת ולהבריא את התאים. חישובים מראים שכמות השינה המינימאלית שדרושה לאדם בוגר, כדי שהגוף באמת יצליח להגיע לשלבים בהם הוא מתאושש, היא שש שעות. תשאלו את האנשים שהגיעו לגיל 100. שינה היתה בעדיפות עליונה שלהם.

תהיו אמיתיים
מחקרים מראים שאנשים עם הריכוז הגבוה ביותר של ויטמינים וחומרים מזינים אחרים בדם (כמו למשל ויטמין C ו-E) מזדקנים הרבה יותר טוב וקצב הירידה בתפקודים קוגניטיביים איטי יותר אצלם. למרבה הצער, המחקרים האלה לא מראים שויטמינים שמגיעים בצורה של כדורים שמכילים את אותם חומרים חשובים, יש איזה שהוא יתרון בתחום האנטי אייג'ינג. רק בעגבניה למשל ישנם למעלה מ-200 סוגים שונים של קרטנואידים ופלבנואידים. אף כדור, מוצלח ככל שיהיה, לא יכול לספק את כולם. רוצים להגיע רחוק באמת? תמנעו ממזון לבן (לחם, קמח, סוכר) ותאכלו כמה שיותר צבעוני.

תשארו שפויים
אם אתם יודעים לקחת את כל מה שמפחיד ומלחיץ אתכם ולצחוק עליו, אתם מסודרים. אבל ממה שאנחנו יודעים, זה יכול לעבוד בשביל מעט מאוד אנשים (אולי רק לוודי אלן). יתר הנוירוטים צריכים למצוא דרך אחרת להתמודד עם סטרס. מחקרים מראים שהסוד של אנשים שמגיעים לגיל 100, הוא לא לקחת דברים ללב. הם פשוט טובים בלהמשיך הלאה. אם לא נולדתם עם התכונה הזאת, תמצאו דרך אחרת ללמוד: זה יכול להיות יוגה, טאי צ'י, מדיטציה, נשימות, או כל דבר אחר שמרגיע אתכם. ערב מול הטלוויזיה עם בירה וחטיפים? רע. רע מאוד.

תתרגלו
מי אמר שהרגלים זה דבר רע. כל המחקרים מראים שהחברים במועדון המאה הם אנשים של הרגלים ושגרה. אוכלים אותו סוג של תזונה, באותן שעות, הולכים לישון באותה שעה ומתעוררים באותה שעה. כל ההרגלים האלה, ביחד או לחוד, עוזרים לשמור על איזון בגיל שהדבר כמעט הכי קל בו לגוף הוא לצאת מאיזון. עם השנים, הפיסיולוגיה שלנו רגישה יותר. ככל שמזדקנים לגוף קשה יותר לגוף להתאושש ולחזור לעצמו אם אנחנו מפספסים כמה שעות שינה, או אחרי לילה של בירה אחת יותר מדי. כל אלה יכולים להחליש את מערכת החיסון והופכים אותנו רגישים למחלות.

האטסו אונו (Hatsue Ono)
האטסו היא האדם  הרביעי המבוגר ביותר ביפן, והיא נולדה בתאריך 31 באוקטובר, 1898. במהלך חייה התגוררה באזורים שונים ביפן, עד שהשתקעה בהוקאידו (Hokkaido), האי השני בגודלו ביפן, בו גם חגגה את יום הולדתה ה-114. הסוד? בהוקיאדו וביפן בכלל רוב התזונה מבוססת על פירות ים ודגים מה שאומר הרבה אומגה 3, חומצת השומן החיונית שעוזרת להפחית לחץ דם ואת הסיכון להתפתחות מחלות קרדיווסקולאריות, סרטן ודמנציה. 

מרי ברדט (Marie-Th?r?se Bardet)
כמו הגיל שלה (114) גם החיים שלה היו לא במיוחד שגתריים. היא נולדה ביוני 1898, בעיירה קטנה בצרפת לאם חד הורית, דבר שנחשב די שערורייתי באותם ימים. אזרחית צרפת המבוגרת ביותר מעולם לא עישנה ומעולם לא שתתה שום דבר אחר, פרט למים. את יום הולדתה הקרוב היא תחגוג עם שני ילדיה (אחד מהם בן 90), שבעת הנכדים, ו-15 הנינים.

קאמי נאקאמורה (Kame Nakamura)
האדם השלישי המבוגר ביפן חוגגת בימים אלה את יום הולדתה ה-114. היא מתגוררת באוקינאווה, (Okinawa) אי קטן, שלפי מה שמספרים באוקינאווה יודעים את סוד הנעורים הנצחיים. איך אחרת אפשר להסביר את העובדה שרוב האנשים שהגיעו לגיל 100 פלוס הם יוצאי אוקינאווה. מה הם יודעים שאנחנו לא? אוקינאווים הם קצת כמונו. אנשים פעילים, שחיים על תזונה דלת קלוריות שמורכבת בעיקר משמן זית, פירות וירקות ודגנים.

ליילה דנמרק (Leila Denmark)
עד שפרשה בשנת 2001, בגיל 103, דנמרק היתה רופאת הילדים המבוגרת ביותר בעולם. חוץ מקריירה רפואית מרשימה (האשה השלישית לסיים תואר דוקטור ברפואה, וחלק מצוות הפיתוח של תרופה נגד שיעול) לדנמרק יש כמה עצות טובות לחיים: לקחת הכל בהומור, לא לאכול ג'אנק פוד וממתקים ולשתות רק מים.

ג'ירומון קימורה (Jiroemon Kimura)
בחודש הבא הוא יחגוג יום הולדת עם 115 נרות, שבעה ילדים, 15 נכדים ו-23 נינים ויקבל את תואר האיש המבוגר ביותר בעולם ואחד הגברים הבודדים בעולם שהגיעו לגיל הזה. אחרי שעבד 40 שנים כדוור, עכשיו הוא מבלה את מרבית ימיו מול הטלוויזיה, צופה בתחרויות היאבקות של סומואים. את החיים הארוכים שלו הוא זוקף בעיקר לזכות תזונה בריאה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    נתנאל · 2 years ago
    בארצות הברית לבד היה בשנת 2000 50,000 ומספרם רק גדל. ובמדידה שנערכה בשנת 2015 כבר דיברו על יותר מ80,000

    ןבישראל ידוע על כמעט 4,000