Write a comment
תזונה מאוזנת אינה מתחילה ונגמרת באבות המזון אלא קשורה גם ברמת ה-PH. מהם המאכלים הבסיסיים והחומציים, ואיך תדעו את רמת החומציות בגוף

אחת הבעיות המרכזיות בתזונה המערבית (מעבר להררי הסוכר, המזון המתועש, הנתרן, חומר השימור, האוכל המוכן ויש עוד אבל נניח לזה כרגע) היא שרבים אוכלים יותר מזון חומצי מאשר מזון בסיסי.

זה צריך להיות ההפך – כ-70% מזון בסיסי ו-30% מזון חומצי, עם סטיית תקן של 10% לכאן או לכאן. ואם כבר מזון חומצי, חשוב להקפיד שיהיה חומצי חלש ולא חזק. מזון חומצי חזק מקורו בדרך כלל בחלבון מן החי והוא מעמיס על הכליות. לעומת זאת, מזון חומצי חלש מקורו מן הצומח ולגוף אין בעיה להשתלט עליו ולאזן את נוכחותו. פעם-פעמיים בשבוע של חלבון מן החי היא עוד איכשהו סבירה, אבל עומס כבד על בסיס יומי זה כבר משהו שהגוף משלם עליו מחיר.

והמחיר מגיע במזומן. ככלל, המינרלים בגוף נחלקים לחומציים (זרחן, גופרית) ובסיסיים (מגנזיום, אשלגן, סידן). אם לא הצליח לאזן את רמת החומציות באמצעות המזון, יפנה הגוף להפיק לעצמו את החומרים הדרושים מן העצמות ומאזורים חיוניים אחרים בגוף.

עוד דבר שיש לדעת לפני שפותחים טבלת ערכי PH הוא שמה שקובע הוא לא רמת החומציות / בסיסיות של המזון לפני צריכתו אלא השפעתו על הגוף. הדוגמא הטובה ביותר הוא הלימון – פרי שאין עוררין כי הוא חומצי – אלא שבפירוק הנעשה בגוף הוא הופך לבסיסי ובכך תורם להורדת רמת החומציות בגוף. וכך גם כל פירות ההדר – חומציים בכניסה אבל בסיסיים בהשפעה.

מהם מזונות בסיסיים (רשימה חלקית ביותר)
  • מים
  • שקדים, אגוזים, שומשום
  • תפוחים
  • שמן מכבישה קרה
  • אבוקדו
  • עלים ירוקים – עשב החיטה, תרד, קייל, חסה, כרוב, עולש.
  • כאמור, פירות הדר
  • אצות
  • נבטים
  • ירקות שורש – בטטות, תפוחי אדמה, לפת
  • קטניות
  • דגנים: דוחן, קינואה, אורז בר. דגנים נוספים, כמו חיטה ושיבולת שועל, הם בעלי רמת חומציות בינונית בלבד.

מזונות חומציים (רשימה חלקית)
  • אלכוהול
  • חלבון מן החי
  • קפה
  • מזון מעובד. מכל סוג
  • דבש, קטשופ, מיונז
  • מונו סודיום גלוטמט
  • שמנים סינטטיים ותעשייתיים כמו מרגרינה, שומן טראנס ושמנים מזוקקים
  • משקאות ספורט, אנרגיה, שתייה תוססת, שתייה קלה
  • קמח לבן ומוצריו
  • אורז לבן
  • מלח, סוכר ותחליפי סוכר

למעשה, אין כאן בשורה של ממש. לאדם המקפיד על תזונה נכונה ואיכותית ידוע כי ירקות ופירות טריים הם הבסיס לתזונה נכונה ובריאה, ושיש להימנע מצריכת שטויות כמו ממתקים, קפה, אלכוהול, מזון מעובד ומתועש וכו'. אבל איך נדע אם בסופו של יום רמת החומציות / בסיסיות בגופנו נמצאת בצד הנכון של הסקאלה?

איך לדעת מה רמת החומציות בגוף

מדענים קבעו מדדים לרמות PH  במקומות שונים בגוף:

דם: 7.35 – 7.45

רוק: 6.5-7.5

קיבה: 1.00-3.5

מעי דק: 4.8-8.2

שתן: 4.5-8

נייר לקמוס פשוט יכול לתת לכם מושג מצוין לגבי רמת החומציות בשתן או ברוק, וכך תדעו את מקומכם על הסקאלה ובמקרה הצורך לערוך שינויים בתפריט בהתאם לתוצאות.

נייר לקמוס לבדיקת חומציות ניתן להשיג בבתי מרקחת וברשתות הפארמים. 
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.